Tjej, 16 år2026-05-11
Lyft upp
Varför är det fel att vänta med sex?
Varför tycker folk det är så fel att vilja vänta med sex? Jag är 16 år och vill inte ha sex nu, vill vänta till äktenskap. Detta verkar tydligen för många vara konstigt. Folk verkar så sexberoende nu förtiden. Man ska ha första hånglet när man är 12, förlora oskulden när man är 14 och ha ett bodycount över 10 redan vid 15. Varför stressar folk? Om man vill ha sex, kör på. Men varför är folk så stressade och nedlåtande när man själv berättar man inte vill ha sex?
Kommentera på frågan här
Ditt svar kommer först granskas av ECPAT där vi även ser till att ingen personlig information finns med, för att säkerställa att du alltid förblir anonym. Ditt svar publiceras vanligtvis inom 1-2 arbetsdagar.
Hej och tack för att du hör av dig till oss!
Det är absolut inte fel att vilja vänta med sex. Jag förstår att det känns jobbigt när personer blir nedlåtande, det har inte med dig att göra. Det finns mycket press på unga att de ska ha sex vilket kan vara en anledning till att personer reagerar på dig när du säger att du vill vänta. Men du ska göra det som känns bra för dig. Vill vänta tills du är gift så är det det du ska göra.
Ha det fint och var rädd om dig.