Jag är 17 och är kär i en 31 åring, är detta okej?
Jag är 17 och är kär i en 31 åring, är detta okej?
Jag och denna äldre man började snacka för typ 2 månader sedan, vi snackar om allt möjligt från fysik till filmer. Men dem senaste dagarna har jag och han klickat väldigt mycket. Han är rar, trevlig och respektfull. Han har heller inte frågat något sexuellt någon gång, och tröstar mig när jag är ledsen. Den jobbiga biten är nog min mamma… För ett tag sen blev jag utsatt för övergrepp då jag ljög för min mamma och sa att jag skulle träffa min kompis, men hon trodde jag träffa min tjej kompis när jag faktiskt träffade min online kill kompis. Efter det så litar inte min mamma på mig, hon tycker inte det är okej, och säger att jag inte får prata med äldre män. Om hon fick veta att jag prata med honom så hade hon tagit min mobil och själv gått igenom mina SMS. Saken jag tänker på mycket är väl, har hon rätt till detta? Jag är 17, men fyller 18 om bara 2 månader. Får hon säga att jag inte får dejta honom eftersom jag bor kvar hos henne? Och vad skulle jag kunna göra för att berätta för henne utan att det blir kaos?
Kommentera på frågan här
Ditt svar kommer först granskas av ECPAT där vi även ser till att ingen personlig information finns med, för att säkerställa att du alltid förblir anonym. Ditt svar publiceras vanligtvis inom 1-2 arbetsdagar.
Hej och tack så mycket för din fråga!
Det låter som en väldigt klurig situation. Till att börja med vill jag säga att jag är hemskt ledsen att höra att du varit med om ett övergrepp tidigare. Du har självklart rätt till stöd och hjälp med detta. Din mamma är troligtvis bara orolig mer än att hon inte kan lita på dig.
Sen så får hon inte bestämma vem du är tillsammans med och inte, och lagligt sätt så får du vara tillsammans med den här mannen eftersom ni båda är över 15 år. Viktigt då är ju att det känns bra för er båda och att ni respekterar varandras gränser.
Jag tänker ändå att det bästa ändå vore att du pratar med din mamma och förklarar hur du ser på saken och sedan kan ni diskutera hur det blir bäst möjligt för dig.
Du är varmt välkommen att höra av dig till oss i chatten om du vill prata mer om detta.
Var rädd om dig <3