Är det någon som försöker tvinga dig att skicka nudes genom tjat, hot eller utpressning? Det är aldrig OK och kan vara ett brott. Det är vanligt att känna obehag av att någon frågar eller tjatar om att få nudes. Det kan också vara skrämmande om nån hotar en och försöker tvinga en att skicka nudes.

Lättläst: Någon försöker få mig att skicka nakenbilder 

Sammanfattning

  • Ingen får tvinga eller hota dig. 
  • Du får alltid säga nej. 
  • Det är inte ditt fel. 
  • Berätta för en trygg vuxen. 
  • Du kan få hjälp. 

Vad menar vi med bilder? 

I den här texten betyder bilder både bilder och filmer. 

Du får säga nej 

Ingen får försöka få dig att skicka nakenbilder. 
Det är olagligt att tjata eller hota. 
Du behöver inte skicka något om du inte vill. 

Det gäller även om: 

  • Du har skickat förut. 
  • Du först sa ja. 
  • Du har lovat. 

Du får alltid ändra dig. 

Berätta för en vuxen 

Berätta för en vuxen du litar på. 

Det kan vara: 

  • En förälder. 
  • En vuxen i skolan. 
  • En tränare. 
  • En annan trygg vuxen. 

Du får alltid berätta, även om någon har sagt att du inte får. 

Spara det som har hänt 

Du kan spara: 

  • Skärmdumpar. 
  • Personens namn eller namn på kontot. 
  • Meddelanden. 
  • Mejl. 

Skicka inte mer 

  • Skicka inte fler bilder. 
  • Betala inte pengar. 
  • Svara helst inte mer. 

Be en vuxen om hjälp så snart du kan. 

Få hjälp 

En vuxen kan hjälpa dig att ringa polisen på 114 14. 

Du kan också anmäla personen i appen eller på sajten. 

(länk till Plattformsguiden) 

Prata med Ditt Ecpat 

Du kan: 

  • Ringa. 
  • Chatta. 
  • Mejla. 

Du behöver inte säga ditt namn om du inte vill. 

Kom ihåg 

  • Du får säga nej. 
  • Det är inte ditt fel. 
  • Du kan få hjälp.