Ingen har rätt att ha sex med dig eller göra sexuella saker med dig om du inte vill. Det spelar ingen roll om personen är din partner, en kompis eller en främling. För att sex ska vara okej behöver den en har sex med säga eller tydligt visa att hen vill ha sex. Annars är det ett sexuellt övergrepp och alltså ett brott. Det är aldrig ditt fel om du utsätts för ett övergrepp, och du har rätt att få stöd om det har hänt något som får dig att må dåligt.

Lättläst: Jag tror att någon kan ha gjort något sexuellt mot mig

Sammanfattning

  • Ingen får göra sexuella saker med dig om du inte vill. 
  • Ingen får göra sexuella saker med dig när du sover, är medvetslös eller inte kan säga ja på riktigt. 
  • Du får alltid säga nej och alltid ändra dig. 
  • Det är aldrig ditt fel om någon gjort något mot dig. 
  • Du kan få hjälp. 

Sex är bara okej om alla vill 

Ingen får ha sex med dig eller göra sexuella saker med dig om du inte vill. 
Det spelar ingen roll vem personen är. 

Det kan till exempel vara: 

  • En partner. 
  • En kompis. 
  • Någon du känner. 
  • Någon du inte känner. 

Om du inte kunde säga ja 

Ibland kan något sexuellt hända när du: 

  • Sover. 
  • Är medvetslös. 
  • Är väldigt full. 
  • Inte förstår vad som händer. 

Då kan du inte säga ja på riktigt. 

Ingen får ha sex med dig eller göra sexuella saker med dig då. 

Du får alltid säga nej 

Du får alltid säga nej till sex och sexuella saker. 

Du får också ändra dig. 
Det gäller även om du först sa ja. 

Det gäller också om ni haft sex tidigare. 

Det är inte ditt fel 

Om någon gjort sexuella saker med dig fast du inte ville, är det inte ditt fel. 

Om något hände när du sov, var medvetslös eller var väldigt full, är det inte heller ditt fel. 

Det är ett brott. 
Du har rätt att få hjälp och stöd. 

Berätta för en vuxen 

Berätta för en vuxen som känns trygg. 

Det kan vara: 

  • En förälder. 
  • En vuxen i skolan. 
  • Någon annan vuxen du litar på. 

Du får alltid berätta, även om någon sagt att du inte får. 

Du kan prata med polisen 

Du behöver inte vara säker på om det som hänt är ett brott. 
Du kan ändå prata med polisen. 

Du kan: 

  • Ringa 114 14. 
  • Gå till en polisstation. 

Om det händer något just nu, ring 112. 

Socialtjänsten kan också hjälpa 

Socialtjänsten finns i alla kommuner. 
De kan hjälpa barn och unga som behöver stöd. 

Du kan ringa till din kommun och säga att du vill prata med socialtjänsten. 

Prata med Ditt Ecpat 

Du kan få hjälp av Ditt Ecpat. 
Du behöver inte säga vad du heter om du inte vill. 

Du kan: 

  • Ringa. 
  • Chatta. 
  • Mejla.