Father gives life advice to his young teenage son at home

Lättläst: Hur kan jag berätta för en vuxen när något jobbigt har hänt? 

Sammanfattning

  • Vuxna ska hjälpa dig att vara trygg. 
  • Det kan kännas bättre efter att du har berättat. 
  • Du kan berätta på olika sätt. 
  • Du är inte ensam. 

Det är okej att berätta 

Om något jobbigt har hänt får du berätta.  

Vuxna ska hjälpa dig. Många barn säger att det känns bättre efter att de har berättat. 

Vem kan du berätta för? 

Du kan berätta för en vuxen du litar på, till exempel: 

  • en förälder 
  • en lärare 
  • en tränare 
  • en skolkurator 
  • någon på ungdomsmottagningen 

När kan du berätta? 

Berätta när det känns lugnt och tryggt, till exempel: 

  • när ni är ensamma 
  • när ni sitter ner tillsammans 
  • när du känner dig redo 

Hur kan du berätta? 

Du kan berätta på olika sätt: 

  • prata 
  • ringa 
  • skriva sms 
  • skriva brev 
  • skriva mejl 

Du kan också: 

  • ta med en kompis 
  • be den vuxna ställa frågor 
  • visa upp en skärmdump 

Vad kan du säga? 

Du kan till exempel säga: 

  • “Jag behöver berätta en sak som känns jobbig.” 
  • “Något hände som inte kändes bra.” 
  • “Kan du lyssna på mig och hjälpa mig?” 

Du behöver inte säga allt på en gång. Du kan berätta litegrann bara. 

Prata med Ditt Ecpat 

Du kan också prata med oss på Ditt Ecpat. 

  • Du behöver inte säga vad du heter. 
  • Du kan chatta eller ringa. 
  • Vi kan hjälpa dig att skriva ner det du vill berätta för en vuxen. 

Kom ihåg 

  • Det är aldrig ditt fel om något jobbigt har hänt. 
  • Du har rätt till hjälp och stöd. 
  • Många vuxna vill hjälpa barn. 
  • Du är inte ensam.