
Lättläst: Att polisanmäla – så går det till
Sammanfattning
- Om det är farligt just nu, ring 112.
- Du kan polisanmäla om du tror att ett brott har hänt.
- Du kan ringa 114 14 eller gå till en polisstation.
- Det är bra att spara sådant som kan visa vad som hänt.
- Du kan prata med en vuxen eller med Ditt Ecpat.
Så gör du en polisanmälan
Du kan ringa 114 14 eller gå till en polisstation.
Berätta vad som har hänt.
Du bestämmer själv hur mycket du vill berätta.
Polisen lyssnar och skriver ner det.
Du behöver inte veta säkert om det är ett brott.
Det är polisen som tar reda på det.
Du kan ta med en vuxen om du vill.
Spara sådant som visar vad som hänt
Det kan vara:
- Chattar.
- Bilder.
- Namn och namn på kontot.
- Skärmdumpar.
Skriv gärna också ner:
- Vad som hände.
- När det hände.
Om du inte vill säga vad du heter
Du kan anmäla utan att säga vad du heter.
Men då kan det bli svårare för polisen att hjälpa dig och undersöka vad som hänt.
Får dina föräldrar veta?
Det beror på:
- Hur gammal du är.
- Vad som har hänt.
Ofta får föräldrar veta att en polisanmälan har gjorts.
Men de får inte alltid veta allt du har berättat.
Om en förälder har gjort något som inte är okej, säger polisen inte det till den föräldern.
Prata med en vuxen
En vuxen kan hjälpa dig att göra en polisanmälan.
Du kan till exempel prata med:
- En förälder.
- En tränare.
- En vuxen i skolan.
Prata med Ditt Ecpat
Vi kan ge stöd och hjälpa dig att förstå vad du kan göra.
Du kan:
- Ringa.
- Chatta.
- Mejla.